Reviews spanje 2023


katharsis roomescape - the hour of the beast

13-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 5.5

Purge this

Onze laatste kamer van de trip.
Deze room is gebaseerd op The Purge. Iets wat we vaak teruggezien hebben in onze Barcelona trip, kamers gebaseerd op een film.
Ik persoonlijk ben er niet dol op, je gaat het automatisch toch vergelijken met de gelijknamige film en uiteraard kan een room daar bijna nooit aan tippen. Benieuwd wat ze er hier van gemaakt hebben.

Onthaal:

Stipt op tijd gaat de deur naar de kamer open. Er is de mogelijkheid om je spullen op te bergen (zonder slot) maar naar de wc gaan kan hier niet meer.
De ruimte waarin we ons bevinden ziet er saai, goedkoop en kaal uit. Toch lijkt dit het begin van de kamer.
Het rolluik zakt en ons avontuur kan beginnen.

Kamer:
Ja als dit de voorbode van de kamer is.... dat belooft.
Het valt meteen op dat alles in het Spaans is, net terwijl zij in het Engels geboekt hebben. Sommige puzzels zijn gelukkig niet taal afhankelijk, maar inloggen op een computer blijkt toch een ding.
We hebben dan ook al snel hulp nodig, net door dit taalprobleem. Die hulp haalt je meteen uit de beleving want zo blijkt, de eigenaar spreekt geen Engels en heeft een vriend gevraagd om te vertalen. Je zou dan denken dat je enkel de vertaling te horen krijgt, maar hun vonden het handiger om hun hele conversatie in het Spaans te laten horen en dan de vertaling er boven op.

Ach ja, we geraken verder in ieder geval.
Wat we nu net gedaan hebben, geen idee, maar de deur gaat open en we staan werkelijk in een schitterend decor.
Er zitten hier echt leuke elementen in en de puzzels zijn mooi verwerkt in alles wat we zien.
Ook het acteerwerk is op dit punt nog goed en we maken een mooie progressie zonder al teveel hulp.

Maar halverwege de kamer loopt het fout. Plots moeten we een opdracht volbrengen voor een groep gansters, maar dit gaat op dezelfde amateuristische manier als de hint geven. De opdracht is onduidelijk en hetgeen wat we begrijpen slaat totaal nergens op, maar we spelen het spel mee.
Niet veel later krijgen we de kans om het spel te herpakken en begint op te vallen dat buiten 1 heel mooi gedeelte, het geld voor het decor ook duidelijk op was.
Echt terug in de sfeer geraken we helaas niet meer, daarvoor zit er nu teveel ruis op de puzzels, is het acteerwerk niet veel meer als wat scares en mis je totaal een doel.
Met een sleutel in onze hand zoeken we minuten lang de kamer af om de uitgang te vinden dat was het dan ook.

Conclusie:

Wat hebben we hier in godsnaam gedaan? Ik heb echt geen idee. Ik ken The Purge en ze hadden 2 keuzes. We horen bij de groep die goed gaat profiteren van de wetteloosheid of we horen bij de groep die slachtoffer gaat worden.
Hier konden ze duidelijk niet kiezen en horen we het ene moment bij de ene groep en ff later bij de andere.

De start is te triestig voor woorden, een tafel die van ellende uit mekaar valt en voor de rest weinig tot geen decoratie.
Het stuk dat volgt hebben ze, zo bleek achteraf, laten doen door een bedrijf dat decors voor tv reeksen maakte en dat zag je echt terug. Je zag teven ook goed terug wat hun zelf gedaan hadden, want dat stak er dan weer op een negatieve manier bovenuit.

Deze kamer is helemaal niet bedoelt voor mensen die geen Spaans spreken, dat werd pijnlijk duidelijk en je kan maar zoveel vertalen lang een microfoon. Het werkt ook storend, net terwijl wat tekst vertalen op een stukje papier toch niet zo moeilijk kan zijn.

Nee dit was niet de afsluiter waar ik op hoopte en het bevestigde nogmaals dat dit soort kamers vaak te fel leunen op de film en uiteindelijk het niet kunnen waarmaken.

Persoonlijk zou ik hem overslaan.


CUBICK - nathael

13-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Geen idee wat we gedaan hebben, maar het was wel leuk.

Nathael is een kamer waar je helemaal niks van weet als je hem boekt.
Er is geen verhaal, geen uitleg, maar wat speel je dan?

Het enige wat we wel weten is dat we een papier digitaal moeten tekenen, volledig in het Spaans...
Een horrorkamer en een papier tekenen, dat kan niet veel goeds beloven.

Onthaal:

De kamer is duidelijk van op straat aangegeven en mooie visuals staren ons toe.
Plots de deur open: Guys, you have to sign te papers, want natuurlijk tekenen we dat niet.
Wij terug aankloppen: Hey, we don't want fysical contact, is that possible? en van achter de deur komt: Of course not!

Ach ja, wat is het ergste wat er kan gebeuren. We tekenen en mogen niet veel later naar binnen.

Kamer:

Ach ik was er zo klaar mee op dit moment. Ik had zo gehoopt dat het niet waar pikkedonker zou zijn met zo een lullig lampje voor een groep en ja hoor.
We staan in volledige duisternis met een haperende zaklamp en de communicatie via een portofoon. We lopen overal tegenaan de uitleg die we krijgen is frustrerend en onduidelijk en alles in me riep: stop ermee, ga lekker buiten in de zon zitten.

Maar plots blijken we niet verkeerd gelopen te zijn en krijgen we hulp van een oude bekende, of zo leek het toch.
We krijgen de stroom terug aan de praat en het decor ziet er best vet uit.
De kamer barst van de spanning, de sfeer zit goed en de scares.... zijn er niet. Althans dat weten we niet, maar ze bouwen lekker op.

We komen niet veel later bij een item dat gaat bepalen wat onze opdrachten zijn en afhankelijk hoe lang we erover doen zouden we er tot 7 kunnen vervullen. Origineel gemaakt en goed uitgevoerd.

Sommige opdrachten zijn wat cliché en daar maken we ook kennis met onze acteur die nogal hardhandig met ons omgaat.
Zoals jullie ondertussen weten is dat niet ons ding en geven we dit ook meteen aan.
Net als bij andere rooms wordt dit netjes gerespecteerd.

Maar dat doet niks af aan de spanning die langs alle kanten lijkt te komen. Sommige puzzels zijn echt geniaal goed, zeker in deze setting. Simpel, realistisch en iedereen moet meehelpen. En dat meerdere keren, dat kon ik echt wel waarderen.

Als je me nu vraagt wat het verhaal is, ik heb totaal geen idee. Niks in de kamer geeft je antwoorden en alles lijkt eigenlijk random te zijn. Je krijgt max 7 losse opdrachten in een verlaten huis waar entiteiten zich bevinden met hun eigen karakter.
Het einde is net zo. We hebben geen idee waarom we dit moeten doen en wat het betekent, maar plots is de kamer ook weer gedaan. Onze opdrachten zijn vervuld.

Conclusie:

Ik ben blij dat ik gebleven ben, dat zeker. De kamer zet je in het begin op een irritant dwaalspoor, maar expres.
Wat volgt is een sfeervolle beleving met een prachtig decor, originele puzzels en opnieuw een leuk hintsysteem.
De persoon die deze kamer draait doet alles alleen en hoe hij dat doet is ongelofelijk. Als je tegen mij gezegd had dat ze met 3 geweest waren, had ik je ook geloofd. Diep respect voor deze man.

Ook was het goed van ons om te melden dat we niet van fysiek contact hielden want toe we zagen wat nog zou volgen....

Ik mis wel een verhaal of een reden waarom we hier zijn en waarom we deze opdrachten uitvoeren. Het hoeft niks moeilijk te zijn, maar nu voelde het wel erg makkelijk aan.
Het einde was voor mij het minste stuk en hoewel het theatrale wel tof is, stopt het daar ook.
Het napraten was tof, maar opnieuw geen mogelijkheid om iets te drinken en de wc was ook nog een stuk.

Ik denk dat de maker er wel goed aan doet om aan te geven dat er wel degelijk fysiek contact is, en flink ook, en misschien de gast wel de keuze te geven.
Iets tekenen wat je niet verstaat is nooit slim, dus ook daar kan wat verbeterd worden.

Pak deze kamer wel mee op je trip, want ondanks het ontbreken van een echt doel, was de kamer zeker het spelen waard.


Inmortal room - diamond of souls

12-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7

De potentie om goed te zijn.

Deze kamer doet eindelijk vermoeden dat er een goed verhaal achter zit.
Aangekomen ziet de buitenkant er al goed uit met mooie visuals.

Onthaal:

Tegen verwachting in worden we hier vriendelijk onthaald en is er de mogelijkheid om naar de wc te gaan.
Het ontvangst gebeurd wel in thema en is tegelijkertijd ongemakkelijk en lachwekkend slecht, maar dit is bewust zo.
In het Spaans moet dit helemaal hilarisch zijn aangezien hun namen aannemen die oprecht lachwekkend zijn.

Kamer:

De start van de kamer is volledig in thema, maar wel erg mager uitgevoerd. De opdrachten/puzzels die daarop volgen slaan werkelijk nergens op, buiten dat het puzzels zijn en een gezonde vorm van samenwerking vragen. Hoe dit ons naar het uiteindelijke verhaal gaat leiden is mij een raadsel.
Niet veel later veranderd de kamer dan ook volledig qua opzet en sfeer en hoe en waarom mag je echt vergeten.
Wat daarop volgt is een zeer mager stukje escape room met een acteur om het spannend te maken.

De afwerking is niet echt goed op een stuk na wat dan weer fantastisch is uitgewerkt.
Het verhaal, wat ik best origineel vind, is waargebeurd wat het geheel realistischer maakt.

Maar deze kamer mist op elk vlak uitwerking, zowel qua spanning als techniek als sfeer. Je staat te vaak in een vrij lege ruimte en het lijkt haast of al hun budget naar 2 delen is gegaan.
Het einde is te dom voor woorden en totaal niet meer wat je vandaag de dag verwacht bij een moderne room.

Conclusie:

Ik had zoveel meer verwacht van deze kamer. Je ziet duidelijk dat ze nagedacht hebben over het verhaal, er geprobeerd iets origineels van te maken. De visuals zijn goed, het thema goed gevonden, net als de setting.
Maar de uitwerking is zo pover uitgevoerd dat je te vaak in een te lege ruimte staat met een acteur als excuus om het maar extra spannen te maken.
Voorlopig mag je deze overslaan naar mijn mening.


kadabra escape - poison

12-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Why so serious?

Gek genoeg heb je bij bepaalde kamers totaal geen verwachting en hoop je stiekem toch op die verborgen parel. Zo een kamer die nog niet echt in de lijstjes staat, maar eigen wel zou moeten.

Poision is precies dat!

Onthaal:
Het wordt een standaard ding vrees ik, geen ontvangst. Je komt in een enorme lege ruimte terecht waar je een keuze moet maken.
Van daaruit splits je je op in 2 teams, blauw en rood.

Naar de wc gaan kan helaas niet, parkeren kan met wat geluk in de straat.

Kamer:
Toen de kamer begon had ik een enorm gevoel dat we weer een psychiatrische instelling gingen spelen. Weeral, verdomme.
Maar niks was minder waar.
Hoewel de kamer nog vrij sober start, is het echte puzzelplezier volop aanwezig. Oprecht leuke puzzels, beetje samenwerken, goed communiceren, geen gekke dingen.
Maar zodra we verder gaan in deze kamer, vallen we van de ene verbazing in de andere.
De leuke puzzels blijven maar komen, maar het decor is echt boven verwachting.

Het verhaal is wat povertjes en buiten het feit dat we de joker zijn spel moeten dwarsbomen moet je er niet te fel over nadenken.

Het einde is een beetje plots en kan epischer zodat je tenminste door hebt dat dit ook echt het einde is.

Conclusie:

Ja er zijn verbeterpunten, absoluut. Het verhaal houdt niet echt steek en het einde kan beter, maar wat heeft deze kamer mij verrast.
Het decor is echt ongelofelijk mooi en hoewel het misschien net allemaal te netjes is, ademde het nu al sfeer.
Dit is nu eens een kamer die je echt niet mag overslaan, puur voor het puzzelplezier, het decor en de pure passie die vader en zoon hier ingeduwd hebben.


estrategy roomescape - ellebana

12-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6.5

Beste hintsysteem ever

Ellebanna...
Die naam kwam me nog bekend voor.
Een foto op internet van een paar gasten die amper nog kledij aanhadden, hun hoofden bespoten met verf, wenkbrauwen weg.. Ik ga stoppen.

Laat me duidelijk zijn dat dit een eenmalig event was voor halloween en niks met de kamer te maken hebben.

Onthaal:

Parkeren kan hier wat tricky zijn, wij kwamen er door te laat, trek er dus extra tijd voor uit.
De room herken je van op straat en is mooi vorm gegeven.
Ook hier weer (het begint afgezaagd te worden) geen ontvangst en geen toiletbezoek mogelijk.

Kamer:

Wel je hebt de keuze uit 3 modi.
Mystery - Terror - Realistic

Wij kozen oorspronkelijk voor realistic maar zijn daar achteraf op teruggekomen en wat waren wij blij dat we dat gedaan hebben.

We gaan op bezoek bij het Warren museum om de echte Annabelle pop te ontmoeten en een beetje van de geschiedenis van de Mullins familie te ontdekken.

De start zet hier meteen de toon, maar op een minder goede manier. De uitleg van een bepaalde handeling tijdens het spel blijft maar duren, zo lang dat je afvraagt of je het er niet beter uit zou laten. Maar het concept ervan is wel tof en het zorgt ervoor dat niet steeds dezelfde persoon alles mag gaan doen. We zijn hier lekker woke want iedereen komt aan de beurt :-)

Wat we ook mee krijgen is ons hintsysteem en eerlijkheid gebied dat ik me enorm goed heb geamuseerd met Lucas :-)
Het is ook enkel door dit dat deze kamer beter scoort dan hij eigenlijk zou moeten want zonder dit gedeelte is het echt niet goed.

De kamer is eigenlijk helemaal niet in het Engels te spelen namelijk. Alles in de kamer is Spaans en je bent afhankelijk van de GM om het vertaald te krijgen. Dat geeft frustraties, het is niet leuk en het werkt verwarrend als je iets Spaans hoort en tegelijkertijd iemand het in het Engels staat te vertellen.

De kamer blinkt totaal niet uit op vlak van afwerking of het verbergen van techniek en de flow is redelijk ok, zolang het maar niet iets is wat met de taal te maken heeft.
Verder zijn de puzzels ok in Mystery modus maar te moeilijk voor de engere modi.

Nu ff over die engere versies. Denk goed na voor je voor deze kiest want net als bij andere kamers in Barcelona en Athene, gaan ze hier een stuk verder dan wat wij gewoon zijn in BE en NL. Fysiek contact Yep, je "bijten" Yep...

De kamer zelf is redelijk ruim opgezet en heeft een simpel verhaal. Het einde valt enorm tegen qua design en alles doet je gewoon vermoeden dat deze kamer veel beter tot zijn recht zal komen in de terror of realistische modus.

Conclusie:

Aankleding, mwa gaat wel
Flow, niet geweldig omdat je het gewoon niet verstaat.
Modi, kies aub niet realistisch
Hintsyteem, geweldig. Ik heb nog nooit zoveel gelachen in een kamer als hier. Maar je moet geluk hebben met je GM.

Ik zou hem zo nog eens spelen alleen daarvoor, maar daarvoor speel je eigenlijk geen room.
Dus ik weet het niet goed. Wat ik wel weet is dat ook het hintsysteem aangepast wordt op de modus en de humor dus ook verdwijnt naar mate je enger wilt spelen.

Wil je lachen en kijk je door de taalproblemen heen, pak dan Mystery modus
Wil je schrikken, taalproblemen hebben en niet lachen, neem dan Terror modus.


enigmik - the brewery

12-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Salud!

Bier en escapen? Boeken maar.

Onthaal:

Stipt op tijd worden we ook hier binnen gelaten.
Het ontvangst is vriendelijk en je kan nog even naar de wc.

Je krijgt een korte uitleg hoe het spel juist werkt en nadat je bent ingelogd mag je het café betreden.

Kamer:

De kamer start met een filmpje. Dat is iets wat ik tot nu toe niet gezien had in Barcelona.
Maar het filmpje is duidelijk goed gemaakt, maar duurt net wat te lang. Zeker omdat je al in de kamer staat, moet ieder van ons zich echt beheersen om niet te beginnen.

Maar eens je kans beginnen te puzzelen, laat deze kamer je niet meer los.
Alle puzzels hebben wel iets met het thema, het product of de techniek erachter te maken. Het decor is zeer netjes en goed onderhouden.
Er is gezorgd dat iedereen wat te doen krijgt en ook samenwerken is belangrijk.
Die afwisseling zorgt voor een goed groepsgevoel en tegelijkertijd krijg je ook wat mee over het brouwen van bier.

Wij speelden deze kamer hintloos en hadden echt oprecht een leuke tijd. Alles werkt, nergens zie je slijtage en ik was verbaasd hoeveel je op het eerste zicht mist en daarna pas dingen ziet die je op dat moment nodig hebt.
Ze hebben zoveel "verstopt" in deze ruimte, maar net opdat het allemaal echt aanvoelt, valt het niet op.

Conclusie:

Meepakken als je er bent. Veel puzzelplezier en op het einde een fris biertje. Wat wil een mens nog meer?


Escape barcelona - tomb hunter

12-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Wisselend op elk vlak.

Deze room komt van dezelfde bouwer als Cybercity.
Hoewel dat niet alles wilt zeggen, verwacht ik ondertussen wel iets van het interieur.

Onthaal:

Wel van dat fantastisch interieur merk je bij de ontvangst in ieder geval niks van.
We staan in een muffe witte gang bezaaid met rommel.
Opnieuw mag je heir om een of andere reden niet naar de wc en ik snap werkelijk niet waarom.
Je hebben het daar in hun hersenpan gehaald dat elke kamer moet straten bij de deur, of het nu iets toevoegt of niet. En jazeker ooit voegt dat wat toe, maar hier totaal niet.

Om het dan maar compleet te maken mogen we braaf met de oogjes toe in een treintje naar de kamer wandelen.
Een van ons stoot ff zijn hoofd ook nog ff goed tegen een balk, want daarvoor waarschuwen ze je nadat je er tegen bent gelopen uiteraard.

Ik wordt zo ontzettend melig van dit soort inleidingen. Nee ik houdt mijn ogen niet dicht, ja ik zie de verschrikkelijk lelijke gang/controleroom waar we doorlopen. Aub maak je boel in orde zodat we zelf de kamer kunnen binnenlopen.

Kamer:
En als het allemaal nog niet cliché genoeg is worden we in de kamer ook met 1 handboei vast gezet. :-)
Zucht, dit kan zoveel beter, maar eerlijk is eerlijk, de ruimte waarin we ons bevinden ziet er fantastisch uit. Echt ongelofelijk mooi.
Zo mooi dat ik nog bozer ben op hun lelijke gang :-)

Maar goed, ff over die handboei. Ja we zitten vast, maar wel vast aan een kleefmagneet. Dus kudos voor de veiligheid! wordt gewaardeerd.

Ff goed samenwerken om vrij te komen en dan pas kunnen we deze ruimte pas echt waarderen.
Er hangt een lekker spannende sfeer in deze kamer. We moeten continue goed samenwerken om verder te geraken en ze hebben echt geprobeerd om alles in het thema te gieten.
Dat lukt ook, maar een aantal zaken gaan niet zo goed. De techniek laat het duidelijk een aantal keren afweten en als je ff later ziet hoe die techniek werkt en gemaakt is, is dat niet zo raar. In een gat waar we met onze handen in moeten heb je letterlijk de kabels incl kroonstenen vast. Nu hebben wij nog het verstand om hier af te blijven, maar dit is not done.
Wat ook wegvalt is de flow. Het begin van de kamer loopt als een trein, maar verderop wordt het steeds vager wat er van ons verwacht wordt. Je kan als speler zelf op en neer, maar als je het doet wordt je terug geroepen. Net terwijl de symbolen je op de oren vliegen.

We werken wel duidelijk naar een verborgen deel toe, ook een waar je nog niet heen mag voor het echt mag. Jammer dat ze dit niet beter onder controle hebben.
Er zit best een fysiek stukje in deze kamer, een stuk dat je niet 1 keer maar 2 keer mag doen tot groot jolijt voor 2 van ons :-)
Een puzzel in het bijzonder vonden wij erg leuk, het nadeel is dat hij maar door 1 persoon uitgevoerd kan worden.

Het interactief stukje met de acteur valt tegen en stelt bitter weinig voor. Opnieuw een deel waardoor je als bezoeker iets teveel verwacht.

Het einde doet wat het moet doen en echt ontsnappen doe je helaas niet, de gm komt de kamer binnen en de muziek stopt.

Conclusie:

Wat is dit een mooie room als je het in delen bekijkt.
De inleiding is doodzonde. Het is slecht uitgevoerd, het is lelijk en staat zo in contrast met hetgeen wat hun kunnen.
Ontvang ons gewoon, laat mensen naar de wc gaan en ruim je rommel aub op.
De flow zat niet helemaal goed in deze kamer, maar toch zou je hem mee mogen nemen wat mij betreft.
Daarvoor blinken de goede stukken zo goed uit dat je het niet wilt missen.
Verwacht weinig of niks van het stukje met de acteur en dan ga je met wat betere verwachtingen naar deze kamer.

Er zouden meerdere opties zijn om deze kamer te spelen en ja dat is tof gevonden, maar het geeft geen herhalingswaarde aan deze kamer.


red dopamine - awaken

11-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 5

Triestige bedoeling

Awaken voelt een beetje aan als 13 in een dozijn.
Een niet bijzonder thema of een bijzonder verhaal.

Onthaal:

Om te starten moeten we naar een andere locatie om daar een QR code te scannen. Beetje bijzonder want we stonden al voor de ingang van de escape room. De hoop was er dan ook dat de QR ons zou leiden naar een verborgen ingang. Helaas, het blijkt niets meer dan een introfilmpje om dan de aanwijzing te krijgen om terug naar de plaats te gaan vanwaar we kwamen...

Wat we ook konden kiezen na het scannen was onze modus. Deze room heeft 3 verschillende modi en hoewel we dit tijdens het reserveren al gedaan hadden, bleek het nu opnieuw te kunnen. Iets waar we dankbaar gebruik van maakten aangezien we een beetje klaar waren met duisternis en goedkope scares.

Kamer:
Terug aangekomen in de kamer valt meteen op dat we niet teveel op het decor moeten gaan letten. De helft hangt hier van pure ellende nog aan mekaar.
We hadden ondertussen voor de adventure modus gekozen, een beetje een kindvriendelijke versie.
Maar onze actrice die de inleiding verzorgde had deze boodschap duidelijk niet meegekregen. Om zeker te zijn spraken we haar er dan maar op aan en meteen werd ook duidelijk dat de wijziging in de modus niet zo was over gekomen.

Wat volgde was pure chaos en een die wij veroorzaakt hadden.
Maar later daarover meer.

We konden in ieder geval de kamer in adventure modus spelen.
De kamer zelf valt tegen op elk vlak. Het is duidelijk dat je deze kamer niet moet spelen zonder scares, laat staan met voldoende licht.
Alles ziet er afgeleefd uit, deuren staan open die niet open mogen staan, techniek is volop zichtbaar en de kamer blinkt op geen enkel vlak uit.
Het is echt een geval van meeliften op het succes van anderen en als het maar eng is + acteurs, dan komen mensen wel.

Als je me vraagt wat we nu eigenlijk gedaan hebben, zou ik het je niet durven zeggen. Het voelt continue als random puzzels met een traject wat je niet kan volgen. Misschien brengen de acteurs meer duidelijkheid, maar gezien hoe ze de rest hebben aangepakt, verwacht ik hier ook niks wereldschokkend van.

Het einde was matig, de effecten minimaal, net als de sfeer.

Conclusie:

Nee, laat deze maar links liggen, je mist niks. Het zou kunnen dat d kamer in een andere modus net wat beter is, maar zoals wij hem gespeeld hebben sla je hem beter over.

Over de verwarring in het begin moet ik nog wat toelichten.
Na het scannen van de QR code moeten wij een modus doorgeven. Wij dachten dus dat wij daar een keuze moesten maken, maar dat bleek niet zo te zijn. Je moest er namelijk je modus ingeven die je eerder gekozen had en kreeg daarop een ander introfilmpje.
De crew en d enamor stond dus klaar om ons te ontvangen in pure horrormodus ipv adventure en dat was onze fout.

Ze hebben daarop razendsnel de kamer aangepast, iets wat begrijpelijk voor stress zorgde.
Achteraf hebben we dit ook netjes uitgelegd waarom het verwarrend was en ons ook geëxcuseerd hiervoor.

Nu hoor ik jullie denken, waarom speel je een horrorkamer als je uiteindelijk de horror eruit laat halen?
Wel omdat niemand van onze groep op echt fysiek contact zit te wachten. Waar het plots zo fout is gegaan dat elke horrorkamer plots denkt dat ze dit moeten toevoegen zonder dit te melden weet ik niet, maar voor ons is het een reden om het op voorhand te vragen of de modus aan te passen.


unreal room escape - district 111

11-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Mee naar een andere wereld

Soms heb je van die kamers waar je nog nooit van gehoord hebt, die op je lijst van te spelen kamers staat, maar waar je niks van verwacht.
Dat was District 111 voor mij.

Ik zat buiten op een bankje te wachten tot de deur open ging en ik had geen idee waar de kamer over ging, hoe hoog hij op welke lijst stond en net daardoor verwachte ik er ook zeer weinig van.


Onthaal:

Tja onbestaand, de deur gaat open en het spel begint. Ergens halverwege het spel kan je naar de wc maar deze speel je vrij.

Kamer:

Vanaf moment 1 neemt deze kamer je mee naar een andere wereld. Verwacht niks bijzonder, maar echt een wereld a la total recall. De mensheid schraapt samen wat hij kan vinden om te overleven en dat zie je in deze kamer goed terug.
De puzzels zijn leuk en steeds in thema, verwacht wel geen echte antwoorden hieruit en vooral niet waarom je dit staat te doen, maar het geeft wel een heerlijke flow. Je weet steeds binnen een paar tellen wat de bedoeling is en dat werkt gewoon in deze kamer.

Maar er zitten echt wel een paar gave elementen in deze kamer, zeker als de grotere wereld zich ontvouwt.
Ik vind het leuk als het lijkt alsof een kamer ook echt leeft. Dat zie je goed terug in deze kamer, het enige nadeel is dat het nogal leeg aanvoelt en dat hier de acteur een perfecte toevoeging had kunnen zijn. Dat miste ik echt.

De eindopdracht is een beetje flauw, maar ondanks dat hebben ze er wel het beste van proberen te maken.


Conclusie:

Voeg hier een stukje aan toe met acteur dat meer toevoegt dan wat ze momenteel doen (zeer miniem) en je hebt echt iets tof te pakken.
De kamer is nu al goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar hij heeft echt de potentie om zoveel meer te zijn.
De techniek liet ons een beetje in de steek, maar daar konden we echt doorheen kijken.
Ik zou deze zeker adviseren om te spelen.
Niet eng, leuke puzzels, goed decor en een zeer mooie reis doorheen deze kamer.


misterios de kemet - misterios de kemet

11-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9.5

Eindelijk een goede tombe kamer

Onder de noemer: hier gaan we weer. Weer een "piramide" kamer met gele muren en zand op de grond.
Ik hoopte vooral op fijn puzzelplezier...

Onthaal:

Jaaaaa eureka het kan dus toch, een host die hallo zegt en een kans om naar de wc te gaan.
Een vriendelijk man met een blikje redbull of 8 teveel op, heet ons wel heel enthousiast welkom. Maar desondanks heb ik het liever zo dan andersom.

Na een korte inleiding en wat details over WV26 krijgen we een hel aangereikt en mogen we op ontdekking.

Kamer:

Yep, dit ziet er goed uit. Alles is in thema, van de puzzels tot de geluiden, van de vloer tot het plafond.
De puzzel zijn leuk om te doen en zijn mooi in thema. Echt moeilijk zijn ze niet, maar net doordat ze talrijk aanwezig zijn, geeft het een lekkere flow.
Je maakt hier echt een mooie reis mee en de ruimtes voelen gewoon echt aan.

Voor ons gaat het best lekker tot we ongeveer op 60% van de kamer zitten. Daar viel voor ons de logica en dus ook de flow volledig weg.
Met 4 man verdwalen we in alle info die her en der te vinden is, maar we zien maar niet de volgende stap.
Dit zou ons blijven achtervolgen tot op het einde en dat was wel een beetje jammer.

Qua decor val je echt van de ene verbazing in de nadere en bij het napraten horen we dat deze ruimtes 1 op 1 nagebouwd zijn t.o.v. het origineel.

Ook zit de soundscape en de verlichting echt super in mekaar. Alles is sfeervol en werkt versterkend. Niks springt eruit en daardoor voelt deze kamer zo echt aan.

Conclusie:

Yep, dit was een super toffe tombe kamer. Het Egyptisch thema is niet makkelijk neer te zetten en ik denk oprecht dat het niet beter kan dat wat ze hier gedaan hebben.
Hier en daar zat er een beetje slijtage in de kamer en jammer genoeg valt de logica naar het einde wat weg, maar dat mocht de sfeer niet drukken.
Die helmen die je in het begin krijgt, hou die maar op. Ik heb 2 keer echt hard mijn hoofd gestoten en het deed al pijn met die helm nog op :-)

96 euro, 4 personen, 80 minuten, absoluut meenemen!


outline escape room - outline

11-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8.5

2 ervaringen met een waardeloos einde

Outline was een van de kamers op onze trip waar ik erg benieuwd naar was, net door de hoge notering bij Terpeca.
Ook andere eigenaren spraken vol lof over deze room en hij mocht duidelijk niet missen op de trip. Benieuwd!

Onthaal:

De escape room zelf is goed herkenbaar van buitenaf en geeft een grootse indruk.
Parkeren kan in de buurt, maar ook hier kan het druk zijn.
Betalen kan gek genoeg alleen cash en dat doe je bij de aanvang van het spel.

Geen echt onthaal dus, maar het draagt hier door de setting wel bij aan de spanning.

Kamer:

Het valt meteen op dat dit een grote kamer gaat worden. Er hangt een goede vibe en voor een keer is er eens wat licht.
Je wordt meteen als team goed uitgedaagd en de puzzels zijn niet al te moeilijk. Een prima start dus.

Maar vanaf het moment dat je door een bepaalde deur gaat, slaat de sfeer meteen om. Alles is donkerder, spannender en het voelt haast als een doolhof aan.
De ruimte waarin we ons bevinden is schitterend aangekleed en geeft een beklemmend gevoel.
Het verhaal is namelijk dat we ons in een fabriek bevinden en dat de zoon van de eigenaar gek zou geworden zijn waardoor er vreemde zaken zouden gebeuren.
Dat ondervinden we meteen want het fysiek contact is niet mis. Nergens kan je hier een modus kiezen, dus we wisten ook niet wat ons te wachten stond en hebben ons meteen tot de GM gericht en gevraagd om hier mee te stoppen.

Het fysiek contact is ook niet nodig, want dit is echt een enge setting. Met wat simpele puzzels geraken we verder in dit complex en de ruimtes zijn eng, maar mooi.
Tot op dit punt doet de kamer precies wat hij moet doen. Niet al te moeilijke puzzels, opsplitsen, scares en dat in een mooi decor met een lekkere onaangename atmosfeer.

En plots... staan we in een setting die totaal niet meer past in het industriële, maar er haast haaks op staat zonder aanwijsbare reden.
Deze ruimte is wel groots, maar duidelijk minder goed afgewerkt.
Geen idee waar het op slaat maar we gaan lekker verder en niet veel later staan we in een machtig mooie ruimte. Dit voelt zo echt aan, zo ontiegelijk sfeervol. Ook de puzzels hier zijn leuk om te doen, lekker samenwerken en je weet meteen wat de bedoeling is.
Dan denk je, dit kunnen ze toch niet naar de botten helpen, toch?

Oh jawel. En hoe! Er zijn zaken die prima zijn met halloween, maar aub duw ze niet in een escape room, niet in zo een mooie ruimte.

De kamer neemt een rare wending, maar dat kan je nog door de vingers zien als ze er narratief een lading aan kunnen geven, maar het einde hier is (net al bij La Casa) inspiratieloos, ordinair, maar het voegt vooral niks toe.

Conclusie:

Outline is op dit moment 2 kamers in 1 met een stukje spookhuishorror er aan vast.
De makers hebben alles in huis om bij de top te horen, zeker qua sfeer en decor.
Ik ben voorstander om transparanter te communiceren en modi te introduceren zodat spelers weten waar ze aan toe zijn.

Het einde mag voor mij part meteen de vuilnisbak in want dit hoort gewoon niet thuis in een escape room. daarvoor is deze kamer te goed.
De plottwist is nu vaag en onduidelijk en mag narratief net wat meer ondersteund worden. Tevens kan de afwerking hier en daar dan ook een stuk beter.

De kamer stelde dan ook teleur op zoveel vlakken, zeker omdat je de potentie ziet.
We kregen achteraf nog een rondleiding door de bouwer, een man die duidelijk trots is op zijn product en terecht ook.
Wij zijn geen Spanjaarden dus wij zijn hun doelpubliek ook niet, dus we hebben onze feedback voor onszelf gehouden.

Voor het decor en sfeer zou ik hem zeker meenemen maar geef misschien zelf op voorhand goed aan of je fysiek contact graag hebt of niet.


Final code - barmudas secret

11-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6

Intro vs kamer

Onder de noemer: kamers waar je verbeelding vaak iets anders voorstelt dan wat je gaat krijgen.

Ook hier weer een thema waar ik van denk: nooit ga ik de kamer spelen die dit thema goed gaat uitbeelden. Maar ik was al mis met de tempels, dus ik ben benieuwd.

Onthaal:
Ja, binnenkomen doe je hier niet zomaar. Let op je woorden zou ik zeggen.

Het onthaal gebeurd volledig door een gm die een nogal gay typpetje speelt.
En dat deed hij geweldig! Een was een soort mengeling van een gestoorde Duitse professor met een iets te fijne stem, maar dat fantastisch goed uitgevoerd.

Je hebt de mogelijkheid om je spullen veilig op te bergen en even naar de wc te gaan, maar als je dat doet, zul je het wel geweten hebben.
Onze intro bleef maar duren, net omdat wij niks liever hebben dan dit soort improf en dan kijken hoe ver je met de acteur kan gaan :-)

Na, en ik lieg dit niet, bijna 40 minuten konden we eindelijk aan de kamer beginnen.

Kamer:
Jawadde die intro van net sloeg dus werkelijk nergens op, want wat hij ook gedaan had, de kamer het juist het tegenovergestelde effect.
Waar de intro vrolijk was, opgewekt en ons helemaal oppepte, was de kamer koud, steriel en serieus.

Wat ook meteen duidelijk was, was dat de puzzels ons meteen niet lagen. Het was een combi van lezen, zoeken en verbanden leggen, maar niet leuk als je met 4 bent.
Vaak sta je met teveel in een te kleine ruimte en is de puzzel maar geschikt voor 1 a2 spelers.

Maar wat verderop in de kamer een verrassing van formaat! Dit is het dichtste wat we in de buurt gaan komen van een bermuda kamer!
Het decor ziek er echt sick uit en we splitsen ons op om alles te verkennen.

Helaas blijkt ook nu weer dat de puzzels ons totaal niet liggen en al snel staan we bij elkaar omdat geen van ons weet hoe hij aan welke puzzel moet beginnen. Er komt zoveel op je af en je hebt geen idee of je parallel aan de slag kan.
We hebben ook allemaal een badge aan met bijhorende privileges, alleen kan iedereen overal binnen en was het net tof geweest moest dat door de badge niet kunnen. De knotsgekke professor liep dan weer te roepen dat wat we deden fout was...
Ook bleek dat niet alles fool proof gemaakt was waardoor we plots 10 minuten van onze tijd waren.

En tijd, mmmm waar waren we die nog kwijt geraakt? We hadden helaas een best strakke planning en plots begon het ons te dagen dat we wel een erg lange intro gehad hadden, zo lang dat we maar eens vriendelijk vroegen hoe laat het eigenlijk was. Het bleek al tegen onze eindtijd te zitten en we moesten in de kamer een keuze maken, een die je nooit wilt maken.
Spelen we door met het risico bij de volgende room te laat aan te komen of missen we hier een deel van het decor?

Conclusie:

Ja wij hebben gekozen om te stoppen. Hoe mooi deze room ook was, de puzzels lagen ons totaal niet, op geen enkele manier en dat haalde onze flow en onze euforie zo onderuit.

Wij hadden onze host moeten inlichten dat we op een schema stonden, maar wie had voorzien dat we zo een intro zouden krijgen.
We hebben onze host wel gevraagd of we iets gemist hadden, maar qua decor en verrassingen niks, wel nog 40 minuten puzzel "plezier".

Ik denk dat voor sommige van jullie dit echt een uitdaging kan zijn, net door de puzzels, dus sla hem net daarom niet over.


distrito siete - Yucatán: El último Templo

10-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6.5

Familiekamer

Op weg terug van Mayto Kingdom richting Barcelona probeerden we onze trip te breken met wat kamers zodat we geen 6 uur in de auto zouden zitten.

We hadden net Noche de Perros gedaan, echt een super leuke kamer en vanavond stond La Casa op de planing.


Onthaal:

We worden hier voor een keer normaal onthaald. Onze host spreekt prima Engels, de kluisjes zijn afsluitbaar en de wc's waren zeer netjes.
We merken wel dat we hier bij een keten zijn beland. Er hangt hier geen sfeer of emotie.


Kamer:

Onze opdracht is tweeledig: Herstel de vrede in de tempel en zoek zoveel mogelijk munten.
Meteen jammer dat de host mee de kamer inkomt om de nodige uitleg te doen.
De jungle/tempel is nog vrij goed uitgevoerd, beter dan ik verwacht had, maar het was net niet wat het moest zijn, daarvoor zat er teveel apparatuur in het zicht in kleuren die teveel afsteken.

De puzzels zijn simpel in uitvoering en duidelijk gericht op beginnende escapers. Aan de andere kant geeft het een lekkere flow, maar we hadden ook het gevoel dat we nog wel eens heel snel uit deze kamer zouden kunnen staan.
Onze host moest helaas ook nog de kamer binnen komen omdat hij wat vergeten was. Ipv dat even stiekem te doen, wat perfect gekund had, besloot hij het even om te roepen via de speakers :-)

Maar eerlijk is eerlijk, er zaten warempel ook nog eens kleine wtf momenten in deze kamer, iets wat je in het buitenland niet zo vaak ziet.
Uiteindelijk puzzelen we de kamer in ongeveer 35 minuten bij elkaar en echt bijzonder was het niet.
Het einde is simpel in uitwerking, maar doet wat het moet doen.

Conclusie:

Je komt hier niet echt buiten met een groot euforisch gevoel, maar tegelijkertijd is het geen slechte kamer.
Het is een beginnerskamer en zeker niet de slechtste. de kamer is mooi in thema, kan beter afgewerkt worden en de puzzel zijn 13 in een dozijn. Dus voor escapers met wat ervaring is het geen uitdaging.

 

https://cocoroom.es/zaragoza/


distrito siete - noche de perros

10-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8.5

Toffe kamer met minder einde

Dit was de nr 19. van Terpeca 2021.
Op onze terugreis van Mayto Kingdom, terug naar Barcelona kwamen wie hier praktisch langs, dus dan zou je gek zijn om hem niet mee te nemen.

Onthaal:

Trek hier wat extra tijd uit voor parkeren, het kan er behoorlijk druk zijn.
De kamer is goed herkenbaar.

We worden in thema onthaald door een goed Engels sprekende dame. Daardoor zitten ze meteen in het verhaal en start de kamer ook meteen. Je kan hier wel nog even naar de wc.

Kamer:
Het is een erg vlotte overgang van binnenkomen naar de ecape room. Alles voelt natuurlijk en ook het verhaal wordt verteld met het nodige acteerwerk. Alles zat goed in mekaar en het duurde net lang genoeg.

Ja je start in de kamer, maar gezien het thema voelt dat niet echt raar aan.
Onze host is trouwens echt een enthousiaste dame die haar rol perfect speelt, dat geeft een kamer als dit altijd een boost.
Het decor is mooi en voelt authentiek aan. Ook de puzzels zijn in thema en zijn origineel en dwingen ons om ook outside the box te denken.
Er zit een paar mooie stukjes van interactie in, ook dit was echt super.
Waar het verhaal in het begin nog realistisch aanvoelt gecombineerd met leuke puzzels verliest de kamer gaande weg wel deze kenmerken. Zeker als we het einde naderen zakt de flow wat in mekaar.

De kamer blijft qua afwerking best consistent. Ze werken hier goed met muziek en effecten en ze zetten de Gm echt goed in.
Dit maakt dat de kamer wel aanvoelt als 1 compleet geheel.

Conclusie:

Kom je in deze regio, neem dan zeker deze kamer mee.
Nee het is niet de nr 19 van de wereld. Wat het wel is is gewoon een toffe kamer, een mooie reis en leuke puzzels en originele interacties.

 

https://distrito7.es/


insomnia corporation - la casa

10-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Spanningsopbouw ten top

Er zijn van die kamers die haast tot de verbeelding spreken omdat iedereen er het maar over heeft.
Mensen die bij aankomst niet uit de auto willen komen, een verlaten huis midden in het bos, enkel bereikbaar door een hobbelige onverharde weg…

Hoog tijd dus voor een bezoekje.

Onthaal:

Ja dit is geen gewone start.
Boek je om 22 uur, dan wordt je om 21u30 verwacht bij het hotel. Dat is ook het enige adres dat je hebt want La Casa bevindt zich namelijk op een onbekende locatie.
Het hotel is trouwens erg tof aangekleed en je mag er (als er tijd voor is) even rondlopen. Ik kreeg er tower of terror vibes en dat is wel tof gedaan.

OP een bepaald moment zal het personeel je wel aangeven dat het tijd wordt om naar je “vakantiehuisje” te gaan voor de broodnodige “rust”

Gewapend met een voorlopig adres mag je de auto in, wachtend op verdere instructies via whatsapp.

Niet veel later, coordinaten, dat belooft al niet veel goeds.
We hadden op voorhand reviews gelezen waar de tip gegeven werd: huur iets dat lijkt op een suv, want je gaat de grondspeling nodig hebben. En dat was geen leugen.
De trip die we ondernemen draagt enorm bij aan de spanning die er heerst en sommigen van ons hadden het niet erg gevonden als we er niet geraakt waren :-)

Kamer:

Aangekomen kijken we naar een enorm huis dat een desolate indruk geeft.
De voordeur staat open en het wordt tijd om t gaan genieten van onze vakantiewoning en de bijhorende rust.

Dit huis is gebouwd op een oude waterput en dan weet je al over welke film we het hebben.
De sfeer in het huis is beklijvend en we worden meteen meegenomen in het spel.
De puzzels zijn perfect qua moeilijkheidsgraad en tevens leuk om te doen. Je moet je niet afvragen wat je staat te doen, het lijkt meer of ze te maken hebben met de ruimte waarin je je bevindt ipv ons te helpen in het verhaal.
De scares volgen elkaar in een versneld tempo op maar ze zijn niet echt subtiel. Het probleem hiervan is vooral dat je op een bepaald punt een beetje bereikt hebt wat je kan als acteur en dan wordt het moeilijk om hier nog over te geraken. Zelf had ik dus liever het huis wat meer zien “spreken” in de vorm van vallende dingen, geluiden, een schim, een moment van: zag ik dat nu goed. Eens de acteur gewoon voor je staat, is de engheid voor mij wat om en hoewel er hier een aantal geniale scares in zaten, begon het na een minuut of 40 wel een beetje als verzadigd aan te voelen.

1 Effect sprong er echt uit, net omdat we op voorhand elkaar aankeken en letterlijk aangaven wat er zou kunnen gebeuren en hoe vet dit zou zijn.

Wat niet goed zat was het einde. Waar de rest van het huis verzuipt in sfeer en ons een ongemakkelijk gevoel gaf, sloeg de sfeer hier helemaal om naar een ordinair halloweenhuis.
We krijgen op dat moment ook instructies over de boxen wat ook afbreuk doet aan de beleving.
Voor we het weten staan we buiten met een ongebruikte sleutel in onze handen en ja wat moet je dan? Zijn we nu klaar, komt er nog iets?

Het was gedaan, maar de sleutel die we hadden was wat gebogen en daarom kozen ze ervoor om dit slot over te slaan. Blijkbaar is een nieuwe sleutel maken of het slot vervangen onbegonnen werk, dus dan liever maar wat twijfel zaaien.

Conclusie:

Ja dit is een vet horror huis gebaseerd op The Ring.
Het volledige voortraject, van de mails tot de eerste aankomst, alles draagt bij aan de spanning, zeker als je deze room in het donker speelt en uit vrije beweging een afgelegen huis binnen wandelt.

De kamer start tof, er zitten leuke elementen in en we hebben oprecht lekker gepuzzeld. Het einde is ruk en je wandelt ook buiten zonder conclusie of überhaupt enig idee wat we nu gedaan hebben en waarom.

Dat is het enige stukje wat me weerhoudt om een 10 te geven, het einde.

Ben je in Spanje, pak hem dan we zeker wel mee.

 

 


Dragonborn - The Innkeeper’s Son

9-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8,5

Teveel ip

Mad Mansion is haast een begrip in Barcelona en als hun aan je kamer hebben meegeholpen, dan maak je dat ook wereldkundig.
Persoonlijk heb ik niet zo een hoge pet op van deze firma, net omdat ze me te vaak kamers baseren op bekende ip's, maar dat ook weer net niet doen.
Dan kom je voor mij inspiratieloos over en lift je liever mee op het succes van bekende films, spellen, boeken of games.

Onthaal:

The Innkeepers Son start bij de deur en het ontvangst is dus ook in thema. Gezien het verhaal en de setting is dat hier best nog wel gezellig te noemen en voor je het weet blijven we slapen :-)

Kamer:

Ik ben best wel te vinden voor dit thema. Het is gezellig, fantasierijk en je kan er alle kanten mee uit.
Deze kamer doet juist dat. Hij neemt ons mee op reis en daar dragen de puzzels echt aan bij. Ook de interactie stukjes met de acteur zijn, ondanks dat de beste man niet goed Engels sprak, echt tof en vragen een stukje inlevingsvermogen van jezelf.

Het decor wisselt wat qua afwerking, maar verrast zeker qua ruimtes en wat je daar tegenkomt.
Het verhaal is redelijk eenvoudig, maar meer heeft deze kamer echt niet nodig.
Met 4 mensen worden we echt goed bezig gehouden en ook het niveau van puzzels is prima, zowel de moeilijkheidsgraad als de puzzeldichtheid.
In sommige delen ontbreekt het een beetje aan "welke stap eerst" en komt er teveel op je af.
Het aandeel "acteur" is zeer beperkt, dus laat je daar niet teveel door beïnvloeden.

Conclusie:

Ik vond dit echt een leuke kamer in veel opzichten. Geen enkel detail is echt top, maar als je het geheel bekijkt heb je gewoon een toffe tijd.
Het gaat hier vooral om de reis die je meemaakt en het simpel verhaal, meer moet deze kamer niet hebben. Laat de verwijzingen naar Lotr, Got, en andere gewoon weg en verwacht op dat vlak niks. Het enige wat je leuk moet vinden is een beetje fantasie en dan is dit echt je kamer.

 

https://dragonbornvitoria.es/


mayto kingdom - tu tamnien sonaras

9-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

This is not 'IT'

Torenhoge verwachtingen: ja
Deze kamer stond namelijk op de nr1 positie van Terpeca van 2021.

Om die reden wouden we dan ook graag deze kamer toevoegen aan onze trip naar Barcelona.

Maar dan kom je een aantal problemen tegen:

1: het is vanuit Barcelona +/- 6 uur rijden, dus dat is wel een keuze om zoveel tijd op te offeren voor 1 room.

2: Deze kamer boeken. Alle tijdsloten staan namelijk dicht en ze kondigen maar heel sporadisch nieuwe tijdsloten aan.
Als die vrijkomen is het even erg als bij een concert en moet je maar hopen dat je een ticket kan bemachtigen.
Daarbij moet je ook nog goed opletten of ze überhaupt in het Engels zijn.

Nou goed, na 3 uur achter de pc gezeten te hebben, hadden we eindelijk een ticket voor de NR1 van de wereld.

De communicatie die daarop volgde was ronduit verwarrend want zelfs in de bevestigingsmails werd er continue gezegd dat de kamer niet meer in het Engels te spelen is.
Het werd zo verwarrend dat we uiteindelijk 2 mails gestuurd hebben in het Engels en 1 in het Spaans (dank je Santiago) of we wel zeker in het Engels konden spelen.
Daarop kwam het antwoord: we gaan ons best doen… Niet iets wat je wilt horen als je er 6 uur voor gaat rijden.

Uiteindelijk hebben we het er maar op gewaagd, met succes.

Onthaal:

Parkeren is geen probleem, want ze zitten in een fabriekspand.
Je moet buiten blijven wachten tot de deur open gaat.
Naar de wc gaan is hier niet mogelijk, hou hier dus rekening mee. Dit gaat echt pas na de kamer.


Kamer:

De kamer start in een ruimte waar al hun kamers starten.
Het is een beetje vreemd omdat je tegelijkertijd voor een kasteeltje staat en een soort van riool.
Daar laten we onze spullen achter, helaas in een kist die je niet kon afsluiten.

Starten doen we ook niet hier maar na een tripje rond de bedrijfshal mag ons avontuur beginnen.

Mad Mansion is een bedrijf dat escape rooms bouwt. Deze kamer staat een beetje bekend als hun showroom, dus ik had (ook door de nr1 positie)
hoge verwachtingen van zowel de afwerking als de techniek.

De kamer start mooi, maar de afwerking stelt teleur. Boxen in het zicht, camera’s die gewoon wit zijn, plafond gewoon zwart gespoten.
We weten dus al dat de afwerking niet naar Nederlandse en Belgische standaarden gaat zijn.

De eerste puzzel is meteen een waarvan je denkt hoe dan. Er is geen enkele aanleiding om dit te weten of te doen. Niet echt de binnenkomer waarmee je wilt starten.
De scares zijn al vanaf het begin volop aanwezig, wat je eigenlijk niet wilt hebben.
Dit is wel een grote kamer (350m2) maar de afwerking is ronduit teleurstellend. Vaak rijkt hij niet verder dan waar hun ladder stopte.
Techniek is te vaak in het zicht (kabels, witte airco’s, cameras, boxen, magneten, lieren, noem maar op) Eigenlijk alles waar je van zou denken dat ze het in orde hebben.
Een ander voorbeeld is een beamer vol in het zicht met een projectie waar je zo goed als niks van ziet.

De puzzels doorheen de kamer vallen gek genoeg vaak terug op cijfersloten, iets wat je van een kamer als deze niet zou verwachten.

De acteur(s) doen hun werk en IT is realistisch neergezet. Maar de man die IT speelt, tja, hoe zullen we het netjes zeggen zonder iemand te beledigen, past net in zijn pak waardoor zijn scare factor plots een minder effect heeft.
Hij is ook enorm luidruchtig en ook dat doet afbreuk aan de performance.

Het verhaal is onbestaande en de puzzels voelde enorm random aan.
De typische zaken die je in horrorkamers verwacht, komen terug.

We hebben zo ontiegelijk veel hulp gehad dat ik me vragen stel bij de natuurlijke flow. Het kan best zijn dat wij onze dag niet hadden of dat het niet onze logica is, maar als je zoveel moet ingrijpen dan gaat ook de enge sfeer wat verloren en dat is gezien het thema doodjammer.

Het einde brengt ons eindelijk bij een scene waar je aan denkt als je aan IT denkt, maar helaas wordt daar niks mee gedaan.

Conclusie:

Hoe deze room ooit op 1 geraakt is, ik snap er niks van.
Daarvoor is de flow niet goed, de afwerking zeker niet goed genoeg en kan het acteerwerk een stuk beter.
De typische zaken die je bij IT verwacht komen niet terug helaas. Geel regenjasje, rode ballonnen, riolen, er wordt niks mee gedaan.
Of ze mogen het niet en dan is het net zoals bij een Harry Potter kamer die geen Harry Potter mag heten.
Wat mij ook echt tegenstak was hun manier van communiceren.
Wij moesten tevens (buiten de 160 euro) ook nog eens 30 euro vertalingskosten betalen wat eigenlijk te gek voor woorden is.
Tot op het laatste moment hadden we totaal geen idee of we de kamer wel konden spelen en dat neem ik hun wel kwalijk.
We zijn als Benelux spelers ongelofelijk verwend met wat de eigenaren bij ons voor ons bouwen.
De standaard bij ons ligt zo torenhoog, dat er maar weinig kamers hieraan kunnen tippen.
Deze room staat dus onterecht op 1 en het doet mij de kamers bij ons weer extra waarderen.

 

https://maytokingdom.es/


CASTlemaniacs - La hermandad de las sombras

9-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 4

tof idee, waardeloos uitgewerkt

Tijd voor een nieuwe trip, ditmaal Barcelona.
23 kamers staan op de planning en voor een aantal daarvan maken we een serieuze omweg.
Onze vijfde kamer van de trip is castlemaniacs.
Deze lag op de route naar Mayto Kingdom en bood de nodige pauze tijdens onze lange rit.

Onthaal:

Wel hier liep het een beetje mis. 2 dagen voor ons vertrek stuurde de eigenaar een Whatsappje dat onze boeking niet doorging door een gebrek aan een engelstalige host.

Uiteindelijk mochten we om 11u20 beginnen, maar opnieuw bleek de host nog niet aanwezig. Aangezien we om 13 uur echt door moesten begon voor ons de tijd te dringen…

Eens onze engelstalige gm er was kon ons avontuur beginnen.

Kamer:

De kamer start gek genoeg buiten de kamer. Voor een middeleeuws thema een beetje raar, zeker omdat de startruimte ongethematiseerd is.

De echte start van de kamer is nog prima, mooi in thema en een redelijk duidelijk verhaal.

Als echte avonturiers moesten we een einde maken aan de tirannie van de huidige koning. De koning heeft overal spionnen zitten die zich het liefst in de duisternis bewegen. Als we ze tegenkomen moeten we muisstil zijn.

Op zich tof, maar niet echt uniek, alleen komt van heel dit stuk niks meer terug in de kamer. Doodjammer!

De afwerking is van veraf wel in orde, maar heeft al duidelijk de nodige slijtage. Naar mate de kamer vordert blijkt ook het geld op te zijn, want de mooie zwarte muren komen weer terug.

Nu op zich niks schokkend, maar waar deze kamer echt slecht door is, is de flow en de manier waarop je continue uit het verhaal en de matige sfeer wordt getrokken.
Het eerste zijn de hints. Buiten het feit dat we er al teveel nodig hadden, wordt de muziek onderbroken en hoor je onze gm door een micro praten… Sfeerverpestend tot en met.

Het tweede puntje is hun oplossing indien hun engels niet voldoende meer is, dan sturen ze iemand in de kamer die je komt helpen met de puzzel… Waarom? Waarom zou je dat doen?

Het derde puntje zijn de puzzels die zo flowdodend werken, verwarrend en de helft van de tijd niks met het verhaal te maken hebben.

Het vierde punt is de uitleg die je bij sommige puzzels krijgt. Een berg tekst wordt door de micro de kamer ingestuurd, maar waarom zou je dit doen. De puzzel of opdracht zou toch duidelijk moeten zijn zonder dit.

Het einde is een combi van allemaal deze elementen waardoor je elkaar aankijkt en denkt, dit kan je toch niet menen.
De 2 laatste puzzels sloegen helemaal nergens op en ik was oprecht blij dat ik eruit was.

Conclusie:

Deze kamer wordt uitgebaat door echt lieve mensen die het goed met ons voor hebben.
Ze hebben hun best gedaan om het leuk te maken maar ik denk echt dat deze kamer misschien beter uit de verf komt in het Spaans.

Ik zou deze kamer overslaan.
Wij hadden er echt geen leuke tijd door het verhaal dat niet klopt, de sfeer die de hele tijd genekt wordt door hun hintsysteem, de acteurs die duidelijk geen acteurs zijn en de ronduit slechte natuurlijke flow.

https://lahermandaddelassombras.es/


Arcanum escape - La POSESION

8-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Ninjahorror

In verschillende lijstjes kwam deze kamer als nr1 uit de bus van Barcelona.
Deze mocht dus niet ontbreken op onze lijst en ik was dan ook benieuwd wat deze kamer zo goed maakte om op 1 te komen.

Onthaal:

Midden in een rustige woonwijk zit er een mooie houten façade wat al meteen een goede en slechte indruk geeft.
Goed omdat het er prachtig uitziet en goed afgewerkt is.
Slecht omdat het al aangeeft dat dit geen gewoon huis is, maar duidelijk kwaadaardig.

Op het afgesproken tijdstip gaat de deur open en begint de kamer onmiddellijk.
Geen tijd dus om even naar de wc te gaan, hou hier rekening mee. Parkeren kan hier in de buurt, er was plaats zat, het is geen druk gebied.

Kamer:

Vanaf het moment dat ik binnen liep wist ik meteen dat dit inderdaad een toppertje kon zijn.
De afwerking is ongelofelijk, de ruimtes mooi gedecoreerd.
Dit is echt een oud huis, maar niet vervallen en dat zie je niet vaak.
Ze hebben duidelijk niet voor de makkelijkste oplossing gekozen en dat zegt al iets.

De start is er meteen een om duimen en vingers vanaf te likken. Het acteerwerk is goed en zet meteen de toon.
De puzzels zijn helaas niet in thema en voelen als afzonderlijke opdrachten aan wat wel een beetje jammer is. Het is veelal zoeken, samenwerken en opsplitsen wat natuurlijk goed werkt in een horrorkamer, maar het was toffer geweest als ze iets met het thema of verhaal te maken hadden.

Wat wel erg goed was, waren de effecten en vooral het acteerwerk.
Fluisterstil en absurd behendig en snel. Deze gasten hebben heel goed begrepen wat eng moet zijn. Het is een waar schouwspel wat ze laten zien en met momenten ben je dan ook terecht onder de indruk.

De spanning en horrorniveau zijn goed, geven nu en dan een welverdiend rustmoment, maar echt veilig voel je je nooit.
Op sommige punten laten ze echt zien dat less net more is en op die punten is de spanning echt te snijden .

Het verhaal en einde is erg simpel, maar meer heb je in zo een kamer niet nodig.

Conclusie:

Dit wordt terecht benoemd als een van de betere van Barcelona.
Ze blijven weg van de goedkope horror en spelen een heel goed spel met jou als speler.
Op een bepaald punt stond de muziek gewoon veels te hard wat echt afbreuk deed aan de beleving.
Verder wordt het trucje van licht uit en scare vrij snel afgezaagd en mocht hier nog net iets meer gelaagdheid in.

Maar dit is volgens mij een van de beste horrorrooms in Barcelona en een must play wat mij betreft.

https://en.arcanum.es/


Escaping Barcelona - cybercity 2049

8-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 8.5

Deckard world

Tijd voor een nieuwe trip, ditmaal Barcelona.
23 kamers staan op de planning en voor een aantal daarvan maken we een serieuze omweg.
Onze derde kamer van de trip is Cybercity.

Onthaal:

Een beetje verscholen in een zijstraat ligt Cybercity. De kamer is goed herkenbaar met een grote poster op het raam.
Parkeren kan in de buurt, dit is wel betalend.
Trek hier wel een minuut of 10 extra voor uit.

Een echt onthaal is hier ook niet, wel kan je hier op voorhand naar de wc.
De inleiding voelt vooral ongemakkelijk aan. Het moest ons wat Matrix vibes geven, maar dat deed het niet echt.

Kamer:

We hadden er op gehoopt en we kregen wat we verwachtten, dit is echt een heel mooie start.
Het decor spat er vanaf en de puzzels zijn zeker in het begin nog logisch te noemen.
De apocalyptische setting hebben ze zeer goed neergezet en je hebt hier ogen tekort.
Wel begint de kamer gaande weg zijn flow wat te verliezen en lopen we regelmatig als kip zonder kop doorheen de kamer.

Op bepaalde momenten valt de geweldige thematisering helemaal weg naar grofweg zwart geverfd hout.
De puzzels zijn in het begin echt leuk om te doen, maar soms voelen ze weer iets teveel als arcade games aan.
De acteur is echt een goede toevoeging, maar hoewel we ons aan de regels houden, worden we toch gepakt wat een beetje raar aanvoelde.
Op andere momenten voelen de interacties te langdradig aan. Op zich is dat niet erg, maar er is te weinig variatie tussen de ruimte en de acteur.

Het verhaal, zo horen we achteraf, kan alle kanten uit en hoe je speelt bepaalt een beetje je einde.
Maar echt veel heb ik daar niet van mee gekregen. Het voelde te vaak aan alsof we van bovenaf aangestuurd werden ipv dat we zelf onze weg zochten.
We lopen te vaak te zoeken naar onze volgende stap, wat een beetje jammer is gezien het interieur.

Het einde vonden we qua idee echt leuk, maar de uitvoering niet zo.
Opnieuw was het mooi gemaakt, maar was de uitwerking ervan, vooral wat we moesten doen, een beetje ondermaats.
Het leek ook niet uit te maken hoe we het deden, alles was prima.

Conclusie:

Cybercity heeft me aangenaam verrast met zijn decor.
Zeker in het begin zit er een lekkere flow aan die de kamer helaas niet vasthoudt.
Ook is de sfeersetting niet overal consistent en dat is zonde omdat je net ziet tot wat de maker in staat is.

Toch is dit absoluut een kamer die niet mag ontbreken op je lijstje.
Ik ben het dus eens met beide soorten reviews die je hier kan terugvinden, de goede en de minder goede, want de kamer houdt zijn eigen niveau niet vast.

 

https://www.escapebarcelona.com/en/


Abduction 4- enterprises

8-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 7

Tegenvallende batmankamer

Tijd voor een nieuwe trip, ditmaal Barcelona.
23 kamers staan op de planning en voor een aantal daarvan maken we een serieuze omweg.


Onze tweede kamer van de trip is Abduction 4.


Onthaal:

Zoals je in de meeste reviews kan lezen kan je niet eerder terecht bij de meeste rooms. Deze is niet anders.
Prima als het goed weer is, maar ronduit irritant als het slecht weer is.
Zeker bij dit soort kamers vraag ik me echt af met welke reden het gedaan is, want het voegt niks toe qua beleving.

Wat je ook vaak gaat hebben is dat zelfs naar de wc gaan niet mogelijk is voor je room.
Dat was hier niet het geval, maar aan de wc miste wat onderdelen zoals een bril :-)

Een echt ontvangst is er niet, want je start zonder iemand te zien.


Kamer:

Voor deze kamer mochten we buiten voor het pand voor een rolluik wachten.
Dat het een Batman kamer is, is een publiek geheim.
Een thema wat ik super tof vind en ik was ook benieuwd hoe ze de batcave of Gotham City tot leven zouden wekken.

Tja, schrap dat idee maar. Het decor is opnieuw erg mager. Een grote zwarte ruimte met wat attributen waarvan er 1 wel tof was neergezet, maar het was opnieuw weer net niet.

Sommige ruimtes ademen wel een stuk meer sfeer uit. Maar het is misschien maar best dat Warner Bros hier niet komt kijken.

De combinatie van gewone puzzels vs fysieke behendigheid blijft, al gaat het fysieke stukje hier wel een stukje omhoog.
Zo hoog zelfs dat ik me oprecht afvraag of deze kamer wel voor elk team is.

Ook vraagt de kamer een bepaalde voorkennis over het thema Batman.
De puzzels sloegen veelal nergens op en het verhaal is echt onbestaande.
Je hebt werkelijk geen idee wie we zijn en wat we eigenlijk komen doen en waarom.
Het voelt dan ook echt aan als een excuus om Batman te gebruiken en je er 70 minuten in vast te zetten.

Het einde is te triestig voor woorden en was een anticlimax.

Conclusie:

Of je Abduction 3 en 4 moet meenemen op je trip laat ik in het midden.
Stel je verwachten wat bij en ga puur met het idee: ik ga puzzelen op een fysieke manier.
De sfeer in de kamer is waardeloos en eerlijk waar, je kunt zoveel met dit thema dat het zo vet zou maken.

We speelden hem hintloos op iets van 43m minuten.
Op het einde krijgt iedereen van het team wel een tof aandenken.

 

https://www.abduction.es/badalona/


Abduction 3- the exam

8-4-23

4 personen - ontsnapt

Cijfer : 6.5

Tijd om getest te worden

Tijd voor een nieuwe trip, ditmaal Barcelona.
23 kamers staan op de planning en voor een aantal daarvan maken we een serieuze omweg.


Onze eerste kamer van de trip is Abduction 3.


Onthaal:

Zoals je in de meeste reviews kan lezen kan je niet eerder terecht bij de meeste rooms. Deze is niet anders.
Prima als het goed weer is, maar ronduit irritant als het slecht weer is.
Zeker bij dit soort kamers vraag ik me echt af met welke reden het gedaan is, want het voegt niks toe qua beleving.

Wat je ook vaak gaat hebben is dat zelfs naar de wc gaan niet mogelijk is voor je room.
Dat was hier niet het geval, maar aan de wc miste wat onderdelen zoals een bril :-)

Een echt ontvangst is er niet, want je start zonder iemand te zien.


Kamer:

Abduction 3 the exam is letterlijk dat, je gaat een deel proeven uitvoeren en op die manier haal je het einde.
Verwacht geen rode draad of een bepaalde logica, het zijn random puzzels zonder samenhang die stuk voor stuk leuk zijn om te doen.

De kamer zelf is heel summier aangekleed. Het zijn zwart geverfde vezelplaten en wat ijzer.
Wat de kamer wel goed doet is je wat puzzelplezier geven en een beetje competitie in je oproepen.

De puzzels zijn oprecht leuk, ze bieden voldoende eurekamomenten waardoor je al snel het interieur vergeet en je met 4 spelers echt een leuke tijd gaat hebben.
Samenwerken, zoeken, behendigheid, het komt allemaal voorbij.

Conclusie:

Geen lange review want veel valt er niet te vertellen over deze kamer.
Het is een simpele doe en denk kamer met een lelijk interieur.

Maar je hebt er wel lol en daar doen we het uiteindelijk voor.
Tevens heb ik vaak kamers gespeeld die er vele malen mooier uitziet, maar totaal geen fun bieden…


Wij speelden hem hintloos op 40 minuten dus de kamer heeft wel een goede logica.
De winnaar van het spel krijgt nog een leuk aandenken mee.

 

https://www.abduction.es/badalona/