Reviews duitsland 2022


The code agency - poltergeist

21-7-22

2 personen - ontsnapt

Cijfer : 8

Een mindere copie van Praag.

The Code Agency heeft op dit moment 4 kamers, waarvan er 3 in het Engels te spelen zijn.
(Hekates tranen sinds kort ook, hoewel dit nog niet op de site aangegeven staat)
Dit najaar komt er een 5e kamer bij die gebaseerd is op de clown IT.

Het barst hier van de parkeergarages en als je een beetje zoekt kan je hier voor 10 euro per dag staan.
Let wel op dat je op voorhand een milieusticker haalt die verplicht is voor elke auto.

Onthaal:

The Code Agency bevindt zich op een kruispunt en is heel goed aangegeven. De escape bestaat uit een cafe en het eigenlijke escape gedeelte. Hier kan je een stukje cake eten of wat drinken, ideaal als je wat te vroeg bent.
Er is de mogelijkheid om naar de wc te gaan en je spullen op te bergen.

De ontvangstruimte is groot, maar echt gezellig vonden we het niet. Er staat geen muziek op en het feit dat we alleen waren draagt ook niet echt bij aan de gezelligheid. Onze GM doet zijn ding, maar echt een leuke babbel komt er niet uit, buiten: let me now when you are ready.


Kamer:

Poltergeist….. Kelly moest toch haar demonen even overwinnen om deze kamer te gaan spelen.
Het is natuurlijk ook best een horrorkamer te noemen, voor sommige een van de engste van Europa.

We dalen af naar de kelders van dit gebouw, een plaats die voor het personeel van The Code Agency sinds kort of limits is.
Er gebeuren rare zaken de laatste tijd en het team dat voor ons op onderzoek is gestuurd, keerde helaas niet terug.
Aan ons de taak om uit te zoeken wat er met het team gebeurd is en wat er zich juist afspeelt in de kelders.

De start is heerlijk en creëert spanning. Het feit dat je jezelf toegang geeft tot de kamer draagt bij aan het idee van wat ben ik aan het doen en waarom doe ik mezelf dit aan :-)

De sfeer zit er meteen in en dat enkel met licht en geluid. De setting voelt desolaat, kil en onaangenaam aan.
Je merkt gewoon dat deze setting iemands denkvermogen meteen aantast en de puzzels zijn dan ook meer gebaseerd op doe en zoek, hoewel er kleine uitzonderingen inzitten.

De spanningsboog zit goed in mekaar, hij blijft rond een 70% hangen, laag genoeg om je te doen rond bewegen en op ontdekking te gaan, maar nooit laag genoeg om de spanning weg te nemen. De andere momenten schiet de teller lekker de hoogte in en dat is net wat deze kamer moet doen.
Gaande weg kom je stukjes informatie tegen wat er hier werkelijk gebeurde en lijkt ontsnappen onze beste optie voordat de poltergeist helemaal over de rooie gaat.


Conclusie:

Bewust schrijf ik niet teveel over de kamer op zich. Het mag duidelijk zijn dat deze kamer het echt moet hebben van spanning en de acteur.
Dat gaat je 60 minuten in zijn greep houden en dat doet de kamer heel goed.

Maar ik speelde natuurlijk ook the original in Praag en er zijn wel degelijk verschillen.
Als je echt de premium beleving wilt hebben ga je beter naar Praag. De gelaagdheid van de acteur, de scares, maar ook de ruimte op zich kwamen daar beter tot zijn recht. Ze hebben hier op een paar punten er een eigen draai aan gegeven, alleen waren die bij het origineel beter uitgewerkt.

Het zwakste punt vond ik wel de acteur. Waar deze in Praag een soort ninja was die plots er was en net zo snel weer verdwenen was. Het was er veel verfijnder en daardoor juist minder in your face.
Als je de acteur hoort lopen naar haar scare plaats, is de spanning er al deels vanaf. Ook wordt er hier door de acteur gesproken, wat het karakter een menselijke touch geeft en de spanning breekt.

Wil je dus de premium beleving, ga naar Praag. Wil je een iets mildere setting en iets dichter bij huis dan is dit een prima alternatief.
Na een korte babbel kregen we opnieuw de indruk dat onze GM naar huis wou en zijn we maar gegaan.

 

https://www.thecodeagency.de/en/


The code agency - scepter of light

21-7-22

2 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Mooie kamer met goede flow.

The Code Agency heeft op dit moment 4 kamers waarvan er 3 in het Engels te spelen zijn.
(Hekates tranen sinds kort ook, hoewel dit nog niet op de site aangegeven staat)
Dit najaar komt er een 5 de kamer bij die gebaseerd is op de clown IT.

Het barst hier van de parkeergarages en als je een beetje zoekt kan je hier voor 10 euro per dag staan.
Let wel op dat je op voorhand een milieusticker haalt die verplicht is voor elke auto.

Onthaal:

The Code Agency bevindt zich op een kruispunt en is heel goed aangegeven. De escape bestaat uit een cafe en het eigenlijke escape gedeelte. Hier kan je een stukje cake eten of wat drinken, ideaal als je wat te vroeg bent.

We hadden hier natuurlijk net de andere kamer gespeeld en onze zelfde GM was er opnieuw. Ik vind dat wel prettig want op deze manier weet hij een beetje hoe wij spelen.

Ik had al veel goede dingen gehoord over Scepter of Light en was reuze benieuwd.

Kamer:

Ondanks de passieve start, doet de kamer wat ze moet doen, ons meenemen in het verhaal. De techniek laat het een beetje afweten, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ons doel? Kijken of we waardig genoeg zijn om het 7de relikwie te vinden en zo de wereld te beschermen tegen onze kwaadaardige tovenaar uit de vorige kamer. (Hoewel de kamers verbonden zijn wat betreft storyline, kan je ze door mekaar spelen)

The Scepter of Light vinden is dus onze prioriteit en dat binnen de 90 minuten aub.

Onze eerste taak is zorgen dat we er geraken en dat gaat alvast lekker vlot. De puzzels wisselen ook hier weer af tussen doe en denk en dagen zeker 2 personen enorm goed uit. Sterker nog, je kan niks meer doen dan dit want het is stap voor stap werken.

Aangekomen op onze bestemming kijken we naar een heerlijk authentieke setting, wat een mooie ruimte is dit en ik zou een hele kamer willen spelen in dit thema en met deze uitwerking.
Er zit een fantastisch stukje in wat zo in elke room zou mogen. Voor ons beide was dit echt een van de hoogtepunten.
We gaan verder en verder op onze reis en de afwerking en sfeer stellen niet teleur. Hier en daar kan het nog net een stukje beter, vooral als er iets open gaat kijk je veelal tegen ongeverfde platen, maar gezien de ruimtes waar we ons in bevinden is dat muggenziften maar wel wat zonden dat ze hun hoge niveau niet consequent doortrekken.

Het einde is voor mij wat plots. Hoewel je merkt dat je goed bezig bent, is het ook net zo snel weer klaar en met 44 minuten en 0 hints stonden we weer buiten en dat voor een kamer waar 90 minuten voor staat.
Om een of andere reden miste ik iets op het einde en had ik nog net dat stukje extra ruimte verwacht.
Ik denk dat ik het leuk had gevonden om echt te ontsnappen ipv via een zijdeur de kamer te verlaten, zeker omdat de ruimte thematisch perfect geschikt is om ons in ware Indiana stijl te doen vertrekken :-)

Conclusie:

Ja, ik snap waarom deze kamer zo goed beoordeeld wordt. Dit is net als de vorige een echte must do.
Gezien onze prestatie zou ik opnieuw adviseren om met niet teveel spelers te komen en zeker met ervaring zou ik zeggen, speel hem met 2.

Op een paar schoonheidsfoutjes na is het werkelijk een pareltje qua thematisatie en enkel het einde zou nog wat beter kunnen.

Alleen dezelfde kritiek, opnieuw een luidruchtige reset terwijl we daar in de vorige room al een opmerking over maakten. Je zou dan zeggen dat ze er ff op letten of moest het mogelijk zijn, uitstellen, maar helaas.

Ook de gezellige babbel ontbreekt en vragen als, waar komen jullie vandaag, welke zijn jullie favo kamers, hoeveel heb je er al gespeeld, wat gaan jullie nog spelen etc. zijn niet van toepassing. Wel maakt onze host zich erg druk of we de drankjes nu gaan betalen of dat we na Poltergeist nog iets gaan drinken… Beetje jammer toch.

https://www.thecodeagency.de/en/


The code agency - scepter of light

21-7-22

2 personen - ontsnapt

Cijfer : 9

Leuk concept, mooie kamer

The Code Agency heeft op dit moment 4 kamers waarvan er 3 in het Engels (Hekates tranen sinds kort ook, hoewel dit nog niet op de site aangegeven staat) te spelen zijn. Dit najaar komt er een 5e kamer bij die gebaseerd is op de clown IT.

 

Het barst hier van de parkeergarages en als je een beetje zoekt kan je hier voor 10 euro per dag staan.

Let wel op dat je op voorhand een milieusticker haalt die verplicht is voor elke auto.

 

Onthaal:

 

The Code Agency bevindt zich op een kruispunt en is heel goed aangegeven. De escape bestaat uit een cafe en het eigenlijke escape gedeelte. Hier kan je een stukje cake eten of wat drinken, ideaal als je wat te vroeg bent.

Er is de mogelijkheid om naar de wc te gaan en je spullen op te bergen.

 

Wij komen aan in het cafe en op een hartelijk ontvangst moeten we dus niet rekenen. Na een paar minuten wat ongemakkelijk zitten zijn we zelf maar naar iemand gelopen met de vraag of we wat mochten drinken. 

Na weer een tijdje gezeten te hebben en we qua tijd stilaan moesten starten zijn we maar terug naar het cafe gegaan om daar ons “te melden”.

Niks “leuk dat jullie komen escapen”, maar een blik van “dan moeten jullie daar zijn”. 

Blijkt er een GM bij de balie te zitten achter een berg dozen. 

 

Ook hier straalde het enthousiasme er niet echt vanaf wat een beetje jammer is als je in Dusseldorf bent enkel voor hun kamers.

 

 

Kamer:

 

Deze kamer was op het moment van schrijven net 2 weken in het Engels te spelen.

We hadden oorspronkelijk de andere 2 geboekt en deze toegevoegd.

 

Onze GM spreekt echt prima Engels en legt ons haarfijn uit wat deze kamer anders doet als andere rooms die we kennen.

Het idee van deze kamer is dat je 15 minuten per ruimte krijgt en in die tijd zoveel mogelijk raadsels kan oplossen binnen die tijd. Voor elk raadsel dat je oplost wordt je beloond en dat zal je op het einde gaan helpen.

 

Het verhaal gaat over een tovenaar die eigenlijk moest instaan voor de bescherming van relikwieën, maar is overgelopen naar de duistere kant.

Hij moet er 7 in totaal hebben en heeft er nu 6. Aan ons de taak om dat aantal weer terug te brengen naar 5.

 

Starten doen we vanuit een rommelig, stoffig kantoortje waar we op missie worden gestuurd. Je ziet duidelijk dat dit idee vanuit het buitenland komt, alleen is de uitwerking ervan nog niet optimaal. Het voelt wat geforceerd aan en ook de uiteindelijk start zou beter kunnen qua uitvoering.

 

De start is ietwat een domper, want ondanks dat we Engels gevraagd hadden, start de room in het Duits. Na even gewacht te hebben mogen we weer naar buiten en lukt het onze GM maar niet om de kamer in het Engels te krijgen. We hadden echt met hem te doen en ik schrijf dit dan ook niet als kritiek.

 

De kamer ziet er fantastisch uit en de sfeer is authentiek en heel gezellig. Sommige puzzels zijn goed zichtbaar, andere moet je naar zoeken. Ze hebben geprobeerd om de puzzels telkens te verdelen tussen doe, zoek, gok, zintuigelijk, behendigheid en denk. Zo is er voor iedereen wat te doen en krijg je in elke ruimte wel een aantal eurekamomenten.

 

Elke ruimte zet een bepaalde sfeer neer en tekens is dit zeer goed uitgevoerd. Sommige puzzels hebben we zeker al eens eerder gezien en voelen ooit iets te “volksspel” aan. Maar ik kan me inbeelden dat er zo wel altijd voor iedereen wat te doen is.

 

De gokpuzzels hebben we aan ons voorbij laten gaan, deze zijn puur op geluk gebaseerd en het idee is dat je een van je beloningen inzet. Win je, dan krijg je er 2, verlies je, ja dan ben je je inzet kwijt.

 

De start van het einde is mooi gedaan en ook de ruimte ziet er fantastisch uit. Het echt puzzelen valt in deze ruimte wat weg en je volgt eerder instructies. Tijd om onze zuur verdiende prijzen in te zetten en de tovenaar een van zijn relikwieën te ontnemen, alleen valt dat stukje wat tegen want om een of andere reden krijgen we niet de kans om alles te verzilveren. Raar want nergens geeft iets in de kamer iets aan van een bepaalde tijdsdruk…

 

Achteraf wordt er aan de hand van je buit een score bepaald hoe goed dat je het gedaan hebt. Het voegt voor mij amper iets toe aan de kamer en had liever gezien dat we het einde rustiger hadden kunnen spelen met een betere conclusie.

 

Conclusie:

 

Ja, deze kamer is zeker de moeite waard om te spelen.

Maar kom met niet teveel, zeker als je niks geeft om een highscore neer te zetten, maar als je gewoon lekker wilt puzzelen.

Ze verkopen deze kamer voor 7(!) personen, maar wij stonden elkaar met 2 al vaak in de weg. Tevens ga je met een grotere groep ook veel puzzels missen, aangezien ze net gemaakt zijn om stand alone op te lossen; korte puzzels dus met meteen een beloning.

 

De ruimtes zijn allemaal mooi gethematiseerd (op een aantal punten na waar je tegen blanke mdf aankijkt) maar nooit erg groot en ook de overgangen zijn met een grotere groep echt tijdsvreters.

Advies 2 a 4 personen.

 

Wat wel een doorn in het oog was: de reset.

Die doen ze hier terwijl je in de kamer zit en is wel heel goed hoorbaar, storend zelfs.

We hebben achteraf de GM hierover aangesproken want het haalde ons echt uit onze beleving.

De uitleg was dat ze geen tijd tussen groepen hebben en daardoor niet anders kunnen.

Het grappige was dat er helemaal geen groep na ons was, dus waarom dat je het dan alsnog zo doet….

 

Verder zit er 1 raadsel in die wel een stuk rekent op je algemene kennis van taal en smaak, maar in tegenstelling tot een normale escaperoom zit je uiteraard niet vast als het je niet lukt.

 

We konden even napraten in de laatste ruimte en onze vragen stellen en met een goed gevoel trokken we even naar ons hotel om later terug te komen voor de andere 2 kamers.

https://www.thecodeagency.de/en/